Εμφανίζει 181 αποτελέσματα

Αρχειακή περιγραφή
Μέρος (Φ)
Προεπισκόπηση εκτύπωσης Hierarchy Προβολή:

Χαλκογραφίες

Χαρακτική είναι η τέχνη της εγχάραξης μιας σκληρής επίπεδης, κυλινδρικής ή άλλου είδους επιφάνειας με σκοπό τη δημιουργία διακοσμητικών σχεδίων σ' αυτή την επιφάνεια. Συνήθως, με τον όρο χαρακτική αναφερόμαστε στην εγχάραξη σχεδίων και συμβόλων σε μια επιφάνεια, η οποία κατόπιν θα χρησιμεύσει ως πλάκα για την παραγωγή αντιτύπων σε χαρτί. Το έργο (αντίτυπο σε χαρτί ή άλλο μέσο) που δημιουργείται κατ' αυτόν τον τρόπο αποκαλείται χαρακτικό.
Η χαλκογραφία είναι είδος χαρακτικής, στο οποίο η απεικόνιση είναι ανάγλυφο ή έγγλυφο σχέδιο που δημιουργείται με διάφορους τρόπους επάνω σε πλάκα από χαλκό, ή και από άλλο μέταλλο. Χρησιμοποιείται κυρίως για τη δημιουργία εκτυπώσεων και εικονογραφήσεις βιβλίων. H χαλκογραφία διακρίνεται ανάλογα με τη χρησιμοποιούμενη τεχνική σε γραμμική και σε χαλκογραφία που γίνεται με τη διάβρωση της χάλκινης πλάκας με νιτρικό οξύ.
Οι χαλκογραφίες της Κοβενταρείου Δημοτικής Βιβλιοθήκης Κοζάνης, που έχουν δημιουργηθεί πάνω σε ύφασμα, προέρχονται επί το πλείστον από δωρεές και χρονολογούνται μεταξύ του 17ου και 19ου αιώνα. Η θεματογραφία τους παρουσιάζει κατά κύριο λόγο εκκλησιαστικά θέματα και απόψεις του Αγίου Όρους και των μονών του.
Στη μικρή αυτή συλλογή χαλκογραφιών βρίσκονται και δύο (2) αντιμήνσια. Αντιμήνσιο στην εκκλησιαστική ορολογία αποκαλείται ένα κομμάτι υφάσματος πάνω στο οποίο έχουν ζωγραφιστεί ποικίλες ιερές παραστάσεις και σύμβολα. H λειτουργική χρήση του αντιμηνσίου έγκειται στην αντικατάσταση της Αγίας τράπεζας όταν αυτή δεν υπάρχει.
Τέλος, ένα έγχρωμο χαρακτικό απεικονίζει τη βασική Mariazell που βρίσκεται στην Αυστρία, στην περιφέρεια Στύρια, παραπέμποντας πιθανόν στις ιδιαίτερες σχέσεις που είχαν οι Κοζανίτες με την κεντρική Ευρώπη από το 17ο αι. και μετέπειτα.

Μαρμάρινα και λίθινα αντικείμενα

Μαρμάρινα και λίθινα αντικείμενα της Αρχαιολογικής Συλλογής της ΚΔΒΚ, τα οποία φυλάσσονται στον αποθηκευτικό χώρο της ΚΔΒΚ, με βάση τους καταλόγους που συνέταξαν οι υπάλληλοι της ΕΦΑ Κοζάνης κ. Τσιλιπάκου (έντυπος κατάλογος, 2004) και Κούσουλα (ηλεκτρονικός κατάλογος, 2015) και τον κατάλογο του Ν.Π. Δελιαλή, Συλλογή παλαιοχριστιανικών και μεταγενέστερων μνημείων της Δημοτικής Βιβλιοθήκης Κοζάνης μετ’ εικόνων και φερμανίων εις το τέλος (1955), ανήκουν στην παλαιά Αρχαιολογική Συλλογή. Πρόκειται για εικοσιπέντε (25) αντικείμενα: μαρμάρινες μεταβυζαντινές επιγραφές, που δίνουν στοιχεία για την ιστορία της πόλης, μαρμάρινοι δόμοι, μαρμάρινες μεταβυζαντινές λεκανίδες, κιονόκρανα και τμήμα επιστυλίου (από ναούς της πόλης).

Κατράνιτσα ( Πύργοι Εορδαίας)

Αποκόμματα εφημερίδων της <<Δυτική Μακεδονία>> σχετικά με το μνημόσυνο που τελέσθηκε υπέρ αναπαύσεως των ψυχών που δολοφονήθηκαν υπό των Χιτλερικών κατακτητών του 1944.

Λυριτζής, Γεώργιος Θ., 1898-1988

Αντίγραφα κοστουμιών του Χορού, της Άττοσας και του φαντάσματος του Δαρείου από το έργο "Πέρσες" του Αισχύλου.

Ο Φ13 περιλαμβάνει :
τα κοστούμια του Χορού από το έργο "Πέρσες" του Αισχύλου 1946, όπου το ρόλο της Άττοσας υποδύθηκε η Αθανασία Μουστάκα και το ρόλο του φαντάσματος του Δαρείου υποδύθηκε ο Νικόλαος Ροζάν. Στο έργο "Πέρσες" του Αισχύλου 1990 το ρόλο της Άττοσας υποδύθηκε η Μαρία Σκούντζου.

Μεταβυζαντινές εικόνες

Οι μεταβυζαντινές φορητές εικόνες της Αρχαιολογικής Συλλογής της Κοβενταρείου Δημοτικής Βιβλιοθήκης Κοζάνης αποτελούν ένα μικρό δείγμα των καλλιτεχνικών τάσεων και ρευμάτων που επικρατεί στη Βόρεια Ελλάδα από τον 16ο έως τον 19ο αι. και μαρτυρούν τη συνέχεια της θρησκευτικής ζωγραφικής από τον 15ο έως και τον 19ο αιώνα στον Ορθόδοξο κόσμο. Καλύπτουν χρονικά την περίοδο από τα πρώτα μεταβυζαντινά χρόνια μέχρι και τη νεότερη περίοδο και προέρχονται από τον ευρύτερο βορειοελλαδικό και βαλκανικό χώρο καθώς και από τη Ρωσία. Ένα τμήμα το αντικειμένων αποτελούν έργα ιδιωτικής λατρείας, ενώ τα υπόλοιπα εντάσσονται στη διακόσμηση εκκλησιών της ευρύτερης περιοχής της πόλης της Κοζάνης.
Από το τέλος του 17ου έως και το 19ο αι. στην ευρύτερη περιοχή της Βόρειας Ελλάδας παρατηρείται μια μεγάλη δημογραφική και εμπορική άνθηση, ιδιαίτερα μετά τη συνθήκη του Κάρλοβιτς (1699), που παρείχε προνόμια στους χριστιανούς κατοίκους της Οθωμανικής αυτοκρατορίας. Στο πλαίσιο της θρησκευτικής ανοχής, εκκλησίες ανακαινίζονται, ενώ κατασκευάζονται και νέες, και διακοσμούνται με τέμπλα και εικόνες. Η άνθηση αυτή που δεν παρατηρείται μόνο στις μεγάλες πόλεις αλλά και στις αγροτικές περιοχές και φέρει μια ανανέωση στη ζωγραφική τέχνη με την επιστροφή σε παλαιότερα πρότυπα και όχι μόνον.

Κληροδότημα ακινήτου Κωνσταντίνου Παπακωνσταντίνου και της χήρας του Καίτης στο Δήμο για την εγκατάσταση της Βιβλιοθήκης ή για κάλυψη των εξόδων της.

Στο Φ1 περιέχεται κληροδότημα ακινήτου του Κωνσταντίνου Παπακωνσταντίνου και της χήρας του Καίτης στο Δήμο για την εγκατάσταση της Βιβλιοθήκης εκεί για κάλυψη των εξόδων της. Συγκεκριμένα :
Α) Παραβάλλεται η διαθήκη του και τι αντιστοιχεί από αυτή στο Δήμο για τη Βιβλιοθήκη, το οποίο είναι ο μεσαίος όροφος της τριορόφου πολυκατοικίας του με σκοπό την εγκατάστασή της εκεί. Επιπλέον κληροδοτείται ο συνολικός αριθμός των βιβλίων, των εγγράφων και χειρογράφων του και παρακαλείται στην αίθουσα της Βιβλιοθήκης να αναρτηθεί η φωτογραφία του ιδίου και της συζύγου του.
Β) Ακολουθεί συμβολαιογραφικό έγγραφο της δήλωσης αποδοχής κληρονομιάς από τον Δήμαρχο Κοζάνης Ιωάννη Παπαγιάννη.
Γ) Επιπλέον, παρατίθεται απόσπασμα από το πρακτικό της τακτικής συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου Κοζάνης σχετικά με την εξέταση πρότασης Νικολάου και Βασιλικής Παπαφιλίππου για κοινή συμφωνία διανομή της οικοδομής στην οδό Ειρήνης 17 για εξιμησίας διαχωρισμό μεταξύ αυτών και του Δήμου.
Δ) Τέλος, υπάρχει αντίγραφο για τη σύσταση οριζόντιας ιδιοκτησίας και τη διανομή ακινήτων τους.

Κοβεντάρειος Δημοτική Βιβλιοθήκη Κοζάνης

Αντίγραφο φορεσιάς από το έργο "Εκάβη" του Ευριπίδη.

Ο Φ02 περιλαμβάνει :
ένα αντίγραφο φορεσιάς από το έργο "Εκάβη" του Ευριπίδη στο Φεστιβάλ Επιδαύρου 1955. Το ρόλο της Εκάβης ερμήνευσε η Κατίνα Παξινού.

Αντίγραφο φορεσιάς του Τρυγαίου από το έργο "Ειρήνη" του Αριστοφάνη, που δόθηκε το 1955 από το "Ανοιχτό Θέατρο" του Γιώργου Μιχαηλίδη.

Ο Φ33 περιλαμβάνει :
ένα αντίγραφο φορεσιάς του Τρυγαίου από το έργο "Ειρήνη" του Αριστοφάνη, που δόθηκε το 1955 από το "Ανοιχτό Θέατρο" του Γιώργου Μιχαηλίδη, σε μετάφραση Παύλου Μάτεσι. Το ρόλο του Τρυγαίου υποδύθηκε ο Θανάσης Βέγγος.

Αντίγραφα φωτογραφιών του Χορού και του Θάνου Κωτσόπουλου στο ρόλο του Κρέοντα, από το έργο "Φοίνισσες" του Ευριπίδη στην Επίδαυρο το 1960.

Ο Φ26 περιλαμβάνει :
αντίγραφα φωτογραφιών του Χορού από το έργο "Φοίνισσες" του Ευριπίδη, που δόθηκε από το "Εθνικό Θέατρο" το 1960 στην Επίδαυρο, σε σκηνοθεσία του Αλέξη Μινωτή. Επίσης περιλαμβάνει αντίγραφο φωτογραφίας του Θάνου Κωτσόπουλου ο οποίος υποδύθηκε το ρόλο του Κρέοντα.
Αποτελέσματα 1 έως 10 από 181