Εμφανίζει 63 αποτελέσματα

Αρχειακή περιγραφή
Προεπισκόπηση εκτύπωσης Hierarchy Προβολή:

Ευαγγελιστάριον

Ευαγγελικές περικοπές από την Κυριακή του Πάσχα μέχρι και
τη Μ. Εβδομάδα – (φ. 2 r -25 r ) Ἰω. – (φ. 26 v -34 r ) Ματθ. – (φ. 34 r -49 v )
Λουκ. – (φ. 49 v -67 v ) Σάββ. (πρό) Τελ. Φαρ. μέχρι καὶ Κυρ.
Πεντηκοστῆς. – Χάσμα μετὰ τὸ φ. 64 v , τὸ κείμενο φθάνει ἕως Ματθ. ιζ΄
17 Ὦ γενεὰ ἄπιστος καὶ [διεστραμμένη – (φ. 68 r -81 r ) Δευτέρα Ἁγ.
Πνεύματος μέχρι καὶ τὴν Παρασκευὴ α´ νηστειῶν, μετὰ τὴν ὁποία
παρατίθεται καὶ ἡ περικοπὴ τῆς ἑορτῆς τῶν Τεσσαράκοντα Μαρτύρων
(9ης Μαρτίου). – (φ. 82 r -92 v ) Σάββ. α´ νηστειῶν μέχρι καὶ Κυρ. Βαΐων.
– (φ. 92 v -144 v ) Μ. Ἑβδομάδος. – (φ. 114 v -132 v ) Ἁγ. Παθῶν. (Gregory, I,
344-363).

Ευαγγελιστάριον με Εκφωνητικά Σημάδια .

Εὐαγγελικὲς περικοπὲς ἀπὸ τὴν Κυριακὴ τοῦ Πάσχα μέχρι καὶ τὴ Μ. Ἑβδομάδα Τίτλος «Ἐυαγγέλιον σὺν θ(ε)ῷ τὸ τὸν (!) καθημερὶνο(ν) τοῦ ὅλου χρόνου».– (φ. 1r-34r) Ἰω. – (φ. 35r-66r) «Τῆ β´ μετ(ὰ) τὴν Ν Ἐυαγγέλι(α) τoῦ ὕφου(ς) κατ(ὰ) ματθ(αῖον)». – (φ. 67r-89v) «Εὐαγγέλια κατὰ Μάρκον» (χρυσογραφία) Μάρκ. Χάσμα μετὰ τὸ φ. 84v τὸ κείμενο φθάνει μέχρι τὸ Μάρκ. η´ 25 ἐπέθηκε τὰς χεῖρας ἐπὶ [τοὺς ὀφθαλμοὺς αὐτοῦ. – (φ. 85r) ἀκέφ. ἀπὸ Ματθ. κα´ 25 τὸ βάπτισ]μα Ἰωάννου πόθεν ἦν – (φ. 90r) «Τῆ Β τοῦ Νέου ἔτους ἀρχ(ὴ) τῆς ἣνδίκτου (!)» (χρυσογραφία) – (φ. 90r-166v) Λουκ. Χάσμα μετὰ τὸ φ. 120v, τὸ κείμενο φθάνει ἕως τὸ Σάβ. τῆς η´ ἑβδομάδος, καὶ σπαράσσει αὐτὸν μετὰ ἀφροῦ καὶ μό[γις (Λουκ. θ΄ 39) – φ. 121r Κυρ. η´ κολ. ἐξελθὼν,] ἐκβαλὼν δύο δηνάρια (Λουκ. ι´ 35). – (φ. 167r-203v) Σάββ. α΄ νηστειῶν μέχρι Μ. Σάββ. (Ἑσπερινὸς) Χάσμα μετὰ τὸ φ. 189v, τὸ κείμενο φθάνει ἕως τὸ Ἰωάν. ιβ´ 35 (Μ. Τετάρτης εἰς τὸν Ὄρθρον) καὶ ὁ περιπατῶν ἐν τῇ σκοτίᾳ οὐκ οἶ[δεν ποῦ ὑπάγει. – φ. 190r Μ. Πέμπτης εἰς τὸν Ὄρθρον, Λουκ. κβ΄ 1 39, ἄτιτλο, ἀλλὰ παραδίδεται ὡς κατὰ Ματθαῖον (Gregory, I, 344-363).

Ευαγγελιστάριον

(φ. 1r-114r) Εὐαγγελικὲς περικοπὲς ἀπὸ τὴν Κυριακὴ τοῦ Πάσχα μέχρι καὶ τὴ Μ. Ἑβδομάδα (μὲ σημαντικὰ κενά, λόγῳ ἀπώλειας φύλλων). – (φ. 1r-10v) Ἰω. μέχρι καὶ Κυρ. Μυροφόρων (κολ. ἕως καὶ Ἰω. ις´ 1, καὶ Μαρία ἡ τοῦ Ἰακώβου καὶ Σαλώμη ἠγόρα[σαν ἀρώματα] Στὸ Σάββ. τῆς β´ ἑβδομ. παρατίθεται μόνο ὁ τίτλος, ἐνῶ ὁ χῶρος τῆς περικοπῆς παρέμεινε κενός, ἀλλὰ συμπληρώνεται στὸ ἑπόμενο φύλλο (φ. 10r-v). – (φ. 11r-28v) Ἰω. ἀπὸ Κυρ. Σαμαρείτιδος (ἀκέφ. πόθεν οὖν ἔχεις τὸ ὕδωρ τὸ ζῶν; Ἰω. δ´ 11.) μέχρι καὶ Κυρ. Πεντηκοστῆς. – (φ. 28v) Σημείωμα ἀνορθόγραφο ἀπὸ τὸν γραφέα ἐπληρώθει σὺν θ(ε)ῶ Ἰωάνις εὐαγγελησάμενος ἀπὸ τὸ πάσχα ἕως τὴν πενικοστίν. – (φ. 29r-114r). – (φ. 29r-47v) Ματθ. μέχρι Σάβ. κς´ (κολ. ἀπεκρίθησαν δὲ αἱ φρόνιμοι [λέγουσαι]·Ματθ. κε´ 9) ἡ σειρὰ τῶν φύλλων ἔχει διαταραχθεῖ·σὲ πολλὰ σημεῖα· συνεχίζει τὸ κείμενο κανονικὰ στὸ φ. 114r κ. ἑξ. – Συνέχεια ἀπὸ τὸ φ. 121v (φ. 48r-59v) Λουκ. ἀκέφ. ἀπὸ Κυρ. ς´ Λουκ. ὅτι δαιμόνια πολλὰ εἰσῆλθεν εἰς αὐτόν· (Λουκ. η´ 30) – (φ. 59v-74v) μέχρι καὶ Κυρ. Βαΐων. – (φ. 74v-98v) Μ. Ἑβδομάδος. – (φ. 98v-113v) Ἁγ. Παθῶν. κολ. μέχρι Εὐαγγέλιον. ζ´ καὶ πολλὰ σώματα τῶν κεκοιμημένων ἁγίων ἠγέρθη καὶ ἐ[ξελθόντες (Ματθ. κζ´ 52) συνεχίζει τὸ κείμενο κανονικὰ στὸ φ. 122r – Συνέχεια ἀπὸ τὸ φ. 47v: (φ. 114r) <Σάββ. ιζ´ Ματθ.> ἀκέφ. ἀπεκρίθησαν δὲ αἱ φρόνιμοι] λέγουσαι· μήποτε οὐκ ἀρκέσῃ ἡμῖν καὶ ὑμῖν (Ματθ. κε´ 9-13) – (φ. 114r-121v) Λουκ. μέχρι Κυρ. ς΄ Λούκ κολ. Τί σοί ἐστιν ὄνομα; ὁ δὲ εἶπε· Λεγεών (Λουκ. η΄ 30) – συνεχίζει τὸ κείμενο κανονικὰ στὸ φ. 48r κ. ἑξ. – Συνέχεια ἀπὸ τὸ φ. 113v (φ. 122r-136r) ἀπὸ Ἁγ. Παθῶν. Εὐαγγέλιον ζ´ ἀκέφ. ἠγέρθη καὶ ἐ]ξελθόντες ἐκ τῶν μνημείων (Ματθ. κζ´ 52) μέχρι καὶ Μ. Σάβ (Ἑσπερινὸς) (Gregory, I, 344-363).

Ισίδωρος Πηλουσιώτης , Επιστολές .

(φ. IIIr) Τίτλος γραμμένος πιθανὸν ἀπὸ τὸν κτήτορα καὶ ἀνακαινιστὴ τοῦ χφ. Χρύσανθο Ὀλύμπιο Ὡρολόγο τὸ ἔτος 1792 «ΤΟΥ ΟΣΙΟΥ ΚΑΙ ΘΕΟΦΟΡΟΥ Π(ΑΤ)Ρ(Ο)Σ ΗΜΩΝ (μὲ τόνους καὶ πνεύματα) Ἰσιδώρου τοῦ Πηλουσιώτου, Ἑρμηνεία δι᾽ ἐπιστολῶν, ἐν ἐπιτόμῳ τῶν ἀπόρων τῆς νέας διαθήκης, ἤτοι τῶν Ἱερῶν Εὐαγγελίων, εἶτα τῶν ἀποστολικῶν πράξεων, καὶ καθ᾽ ἑξῆς τῶν Καθολικῶν ἐπιστολῶν: εἶθ᾽ οὗτων (!) τῶν ἐπιστολῶν τοῦ μακαρίου Παύλου» – (φ. 1r-5v) Πίνακας περιεχομένων ἀπὸ τὸν ἀρχικὸ γραφέα, Τίτλος «ΠΙΝΑΞ ΣΥΝ Θ(Ε)Ω Τ(Η)Σ ΠΑΡΟΥΣΗΣ ΠΥΚΤΙΔΟΣ» (σὲ μεγαλογράμματη ἐπιγραφικὴ γραφὴ «epigraphische Auszeichnungsmajuskel») πε(ρὶ) τῶν τῆς Καινῆς διαθήκης στὴ συνέχεια «ΑΡΧΗ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΩΝ ΤΙΤΛΟΙΣ ΙΣΤ´ ΚΕΦΑΛΑΙΟΙΣ ΡΛΓ´ ΕΠΙΣΤΟΛΑΙΣ ΡΠ´» (σὲ μεγαλογράμματη ἐπιγραφικὴ γραφὴ «epigraphische Auszeichnungsmajuskel»). Στὸν πίνακα περιεχομένων τῶν ἑρμηνειῶν τῶν εὐαγγελίων διακόπτονται οἱ τίτλοι στὸ κεφ. με´ (φ. 2v), ἐνῶ τὰ ὑπόλοιπα φύλλα μέχρι καὶ τὸ κεφ. ρλγ´ ἔχουν ἐκπέσει. – (φ. 3r) (ἀκέφ.) Ἐπιστολὲς Ἰακώβου, Πέτρου, Ἰωάννου, Ἰούδα. – (φ. 3r-5v) Ἐπιστολὲς Παύλου μέχρι καὶ Ἑβραίους, Τίτλος «ΤΩΝ ΕΠΙΣΤΟΛΩΝ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΠΑΥΛΟΥ ΠΡΟΣ ΠΡΟΣ ΡΩΜΑΙΟΥΣ ΤΙΤΛΟΙ Θ´ ΚΕΦΑ(ΛΑΙΑ) ΕΠΙΣΤΟΛΩΝ». – (φ. 6r-152v) ΙΣΙΔΩΡΟΣ ΠΗΛΟΥΣΙΩΤΗΣ, ΕΠΙΣΤΟΛΑΙ 133 (CPG 5557) Τίτλος «Τοῦ ἐν ἁγίοις πατρὸς ἡμῶν Ἰσιδώρου τοῦ Πηλουσιώτου ἑρμηνείαι δι᾽ ἐπιστολῶν ἐν ἐπιτόμῳ τῶν ἀπόρων τῆς νέας διαθήκης· ἀρχὴ τῶν ἁγίων εὐαγγελίων· τοῦ Κ(υρίο)υ καὶ Θ(εο)ῦ καὶ σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ· εἰς τὸ ἐν ἀρχῇ ἦν ὁ λόγος· καὶ ὁ λόγος ἦν πρὸς τὸν Θεὸν· καὶ θεὸς ἦν ὁ λόγος.» Ἀρχ. (6r) Ἠλία διακόνω·ᾳψλη´ Τὴν ἄχρονον καὶ ἀΐδιον καὶ ἀμεσίτευτον. (ὁ Σιγάλας, ὅ. π. σ. 12-13 ἀφήνει νὰ ἐννοηθεῖ ὅτι τὸ ᾳψλη´ ἐδῶ (= 1738) δηλώνει ἡμερομηνία, κάτι ποὺ ἀσφαλῶς δὲν ἰσχύει· ἁπλῶς πρόκειται περὶ ἀρίθμησης τῆς ἐπιστολῆς, βλπ. ἔκδ. –ἀντίστοιχη ἀρίθμηση ὑπάρχει καὶ στὶς ὑπόλοιπες ἐπιστολὲς τοῦ χφ). Τέλ. (φ. 152v) ἀλλὰ διὰ μέγεθος πραγμάτων – (φ. 152v-167r) Πράξ. Τίτλος «ἐκ τῶν ἀποστολικῶν Πράξεων περὶ τῆς καθόδου τοῦ ἁγίου πνεύματος» Ἀρχ. (φ. 152v) Ἀρχίᾳ. Κεφά(λαιον). φ. Τὸ θεῖον καὶ προσκυνούμενον. Τέλ. (φ. 167r) σοφίας χορηγόν τε καὶ πρύτανιν. Ἰακώβου – (φ. 167r-170r) Τίτλος «Τῆς Καθολικῆς ἐπιστολῆς Ἰακώβου εἰς τὸ ἡ γλῶσσα πῦρ ὁ κόσμος τῆς ἀδικίας». Ἀρχ. Μαρτινιανῷ·, Ζωσίμῳ, Μαρίνῳ, Εὐσταθίῳ χνη´ Οὐ συνάδει ὦ βέλτιστοι … Τέλ. (φ. 170r) τῷ γυναικείῳ ἀπονέμειν τιμήν. – (φ. 170r-171v) Πέτρου Τίτλος «Τῆς Καθολικῆς ἐπιστολῆς Πέτρου ὅτι οὐκ ἐναντιοῦται τῷ δεσπότου ῥήματι φήσαντι μὴ μεριμνήσητε πῶς ἢ τί ἀπολογήσησθε, τὸ εἰρημένον ὑπὸ τοῦ ἁγίου ἀποστόλου Πέτρου ἕτοιμοι εἶτε (!) πρὸς ἀπολογίαν παντὶ τῷ αἰτοῦντι ὑμᾶς λόγον» – Ἀρχ. Οὐάλεντι πρεσβυτέρῳ ᾳϡλζ´ Ἐπειδὴ θαυμάζειν ἐφη πῶς ὁ μὲν σωτήρ Τέλ. (φ. 171r) οἱ τῆς σοφίας φοιτηταί. – (φ. 171r) Ἰωάννου, Τίτλος ««Τῆς Καθολικῆς Ἐπιστολῆς Ἰωάννου· εἰς τὸ γεραμμένον βλέπετε μὴ ἀπολέσητε ἃ εἰργάσασθε» Ἀρχ.Θεοδώρῳ Σχολαστικῷ ω´ Πᾶν μὲν ἔργον λάμπει θεραπευθὲν Τέλ. (φ. 171v) ῥαθυμίαν ἀφανίσει.– (φ. 171v-178v) Ἰούδα, Τίτλος «Τῆς Καθολικῆς Ἐπιστολῆς Ἰούδα· τί ἐστί τὸ γεγραμμένον ἀστέρες πλανῆται οἷς ὁ ζόφος τοῦ σκότους εἰς αἰῶνα τετήρηται» Ἀρχ. Ἰωάννῃ Διακόνῳ ᾳυλε Εἰ μὲν αὐτὸς μόνος Τέλ. (φ. 178v) εἰς τοὺς περὶ ὧν ἦν ὁ λόγος ἐτελεύτησεν. – (φ. 178v-266r) Ῥωμαίους, Τίτλος «Ἐκ τῶν Ἐπιστολῶν τοῦ Ἁγίου Ἀποστόλου Παύλου ἐκ τῆς πρὸς Ῥωμαίους. Πῶς εἴρηται φάσκοντες εἶναι σοφοὶ ἐμωράνθησαν» Ἀρχ. Πέτρῳ πρεσβυτέρῳ ψιγ´ φάσκοντες εἶναι σοφοὶ ἐμωράνθησαν Τέλ. (φ. 266r) ἐπιτρέψαντι τὴν ψῆφον.– (φ. 266v-267r) Τιμόθεον β´, Τίτλος «Εἰς τὸ Πρὸς Τιμόθεον δευτέρας <ἐπιστολῆς> πῶς μέλλει ζῶντας καὶ νεκροὺς κρίνειν ὁ Κύριος» Ἀρχ. Ἰσιδώρῳ Πρεσβυτέρῳ σκβ´ Τὸ κρίνεσθαι ζῶντας Τέλ. (φ. 267r) τοὺς ἤδη πρὸς αὐτὸν κοιμηθέντας – (φ. 267r-269r) Τίτον, Τίτλος «Εἰς τὸ πρὸς Τίτον ἐπιστολῆς τί ἐστι τὸ θεὸν ὁμολογοῦσιν ἰδέναι τοῖς δὲ ἔργοις ἀρνοῦνται» Ἀρχ. Θεοφίλῳ φξδ´ Ἐκεῖνοι εἰσὶν οἱ Θεὸν ὁμολογοῦντες Τέλ. (φ. 269r) δυνήσεται τοὺς ἀκούοντας πεῖσαι. – (φ. 269r-270v) Ἑβραίους, Τίτλος «Εἰς τὸ πρὸς Ἑβραίους εἰς τὸ γεγραμμένον περὶ τοῦ Κυρίου, ὃς ὢν ἀπαύγασμα τῆς δόξης καὶ χαρακτὴρ τῆς ὑποστάσεως τῆς πατρικῆς Ἀρχ. Ἀγάθῳ πρεσβυτέρῳ ωιν´ Ὁ θειότατος τοῦ πατρὸς Τέλ κολ. (φ. 270v) διατί εἶπεν παῦλος, καὶ.

Ισίδωρος Πηλουσιώτης

Θεολογικός Αντιρρητικός Κώδικας.

1. (φ. VIr-XIIr, σ. A 1-258, σ. B 1-78) ΜΕΛΕΤΙΟΣ ΣΥΡΙΓΟΣ, Κατὰ τῶν καλβινικῶν κεφαλαίων, καὶ ΔΟΣΙΘΕΟΣ Β΄ ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΩΝ, Ἐγχειρίδιον κατὰ τῆς καλβινικῆς φρενοβλαβείας. – Ὁ ἀνωτέρω τίτλος εἶναι κατὰ λέξιν ἀντιγραμμένος ἀπὸ τὴν ἔκδοση τοῦ ἔργου, Βουκουρέστι 1690 (ΘΠ, ἀρ. 5514). Τὰ δύο ἔργα τυπώθηκαν τυπωμένα μαζί (συνεχόμενα) στὸ ἔντυπο. Προφανῶς ὁ παρὼν κώδικας ἀντεγράφη ἀπὸ τὴν ἀνωτέρω ἔκδοση.
Γενικὸς Τίτλος (VIr): «ΤΟΥ ΜΑΚΑΡΙΤΟΥ ΜΕΛΕΤΙΟΥ ΣΥΡΙΓΟΥ ΔΙΔΑΣΚΑΛΟΥ ΤΕ ΚΑΙ ΠΡΩΤΟΣΥΓΓΕΛΟΥ ΤΗΣ ΕΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΠΟΛΕΙ ΜΕΓΑΛΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ, Κατὰ τῶν καλβινικῶν κεφαλαίων, καὶ ἐρωτήσεων Κυρίλλου τοῦ Λουκάρεως, Ἀντίρρησις. Καὶ ΔΟΣΙΘΕΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΟΥ ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΩΝ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟΝ ΚΑΤΑ ΤΗΣ καλβνικῆς φρενοβλαβείας. Τυπωθέντα, διὰ δαπάνης τε, καὶ ἐπιτροπῆς, τοῦ πανεκλαμπροτάτου, εὐσεβεστάτου τε, καὶ γαληνοτάτου, αὐθέντου καὶ ἡγεμόνος πάσης οὐγκροβλαχίας, κυρίου, κυρίου, Ἰωάννου Κωνσταντίνου Μπασαράμπα βοεβόδα. Ἐπιμελείᾳ δέ, καὶ διορθώσει, τοῦ λογιωτάτου νοταρίου, τῆς μεγάλης Ἐκκλησίας κυρίου Μιχαὴλ Μακρῆ τοῦ ἐξ Ἰωαννίνων. Ἐν τῇ περιφήμω πόλει Μπουκουρέστη τῆς Οὐγκροβλαχίας: Ἐν ἔτει σωτηρίῳ : ͵αχϞ΄ [1690] Κατὰ Μῆνα Σεπτέμβριον.
Στὴ συνέχεια ὅπως στὸ ἔντυπο: (φ. VIv) Τρία ἐπιγράμματα εἰς τὸν ἡγεμόνα τῆς Βλαχίας Κωνσταντίνο Μπραγκοβάνο. – (φ. Vr-VIv) Ἐπιστολὴ Δοσιθέου Ἱεροσολύμων πρὸς τὸν ἀνωτέρω ἡγεμόνα, χρονολ. Μάιος 1690, Ἀρχ. Τὰ βιβλία καὶ τὰ συμβόλαια τὰ ἐν ἀνθρώποις. – (φ. VΙIr-VIIIv) Προσφώνηση Δοσιθέου Ἱεροσολύμων πρὸς τοὺς ἀναγνῶστες (τοῖς ἐντευξομένοις), χρονολ. Μάιος 1690, Ἀρχ. Πολλαὶ καὶ ἄλλαι συμφοραὶ εἰς τὴν οἰκουμένην κατὰ διαφόρους καιρούς. – (φ. ΙΧr-v) «Βίος Μελετίου τοῦ Συρίγου, συγγραφεὶς παρὰ Δοσιθέου Πατριάρχου Ἱεροσολύμων», Ἀρχ. Μελέτιος Ἱερομόναχος ὁ Συρίγου, τοῦ ἐν τῇ Κρήτῃ Χάνδακος ἦν γέννημα. – (φ. Χr-XIr) Πίνακας περιεχομένων τοῦ Ἐγχειριδίου τοῦ Μελετίου Συρίγου. – (φ. ΧIr-XIIr) Πίνακας περιεχομένων τοῦ Ἐγχειριδίου Δοσιθέου Β΄.
1(σ. Α 1-258) ΜΕΛΕΤΙΟΣ ΣΥΡΙΓΟΣ, Κατὰ τῶν καλβινικῶν κεφαλαίων. Τίτλος (σ. Α 1): «ΜΕΛΕΤΙΟΥ ΣΥΡΙΓΟΥ ΙΕΡΟΜΟΝΑΧΟΥ ΤΟΥ ΚΡΗΤΟΣ Ἀντίῤῥησις πρὸς τὴν ἐκδοθεῖσαν ὁμολογίαν τῆς χριστιανικῆς πίστεως, ὑπὸ Κυρίλλου Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως, ἐπιγραφεῖσαν ἐν ὀνόματι τῶν χριστιανῶν ἁπάντων ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΕΚ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΕΙΣ κοινὴν μετενεχθεῖσαν διάλεκτον. Ἀρχ. Ἀρκετὸν ἦτον νὰ ἐθέλαμεν πολεμᾶν ἐναντίον εἰς ἕνα μόνον ἐχθρόν.
2(σ. B 1-78) ΔΟΣΙΘΕΟΣ Β΄ ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΩΝ, Ἐγχειρίδιον κατὰ τῆς καλβινικῆς φρενοβλαβείας. Τίτλος (σ. B 1): «ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟΝ ΕΛΕΓΧΟΝ ΤΗΝ ΚΑΛΒΙΝΙΚΗΝ ΦΡΕΝΟΒΛΑΒΕΙΑΝ ΣΥΚΟΦΑΝΤΟΥΣΑΝ ΤΗΝ Ἀνατολικὴν ἁγίαν, καθολικὴν καὶ Ἀποστολικὴν Ἐκκλησίαν, φρονεῖν ἐν τοῖς περὶ θεοῦ καὶ τῶν θείων ὡς αὐτοὶ οὗτοι οἱ Καλουΐνοι δηλονότι, κακοφρονοῦσι, προβάλλοντες εἰς πίστιν δῆθεν τῶν λεγομένων αὐτοῖς, τὰ λεγόμενα Κυρίλλου τοῦ Λουκάρεως κεφάλαια, συντεθὲν παρὰ Δοσιθέου Πατριάρχου, τῆς ἁγίας πόλεως Ἱερουσαλήμ, κατὰ τὸ χιλιοστὸν ἑξακοσιοστὸν ἑβδομηκοστὸν δεύτερον ἔτος τῆς τοῦ Χριστοῦ καὶ θεοῦ ἡμῶν ἐνσάρκου ἐπιφανείας». Ἀρχ. Καιρὸς τοῦ λαλεῖν, καὶ καιρὸς τοῦ σιγᾶν ὁ σοφὸς Ἐκκλησιαστὴς παραινεῖ. Στὴ σ. Β 78, μετὰ τὸ πέρας τοῦ κειμένου, κολοφὼν μὲ χρονολογία Σεπτέμβριος 1690.
2. (φ. αr, σ. Γ 1-9) ΕΥΓΕΝΙΟΣ ΒΟΥΛΓΑΡΗΣ, Ὀρθόδοξος ὁμολογία. – Τίτλος (φ. αr): «ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΟΜΟΛΟΓΙΑ ἤτοι Ἔκθεσις ΠΙΣΤΕΩΣ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΑΓΙΑΝ ΚΑΘΟΛΙΚΗΝ, ΚΑΙ ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΗΝ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑΝ κατὰ κέλευσιν καὶ προτροπὴν τοῦ Παναγιωτάτου οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου κ(υρίο)υ κ(υρίο)υ Σεραφείμ, καὶ τῆς ἐν Κωσταντινουπόλει Ἱερᾶς Συνόδου συγγραφεῖσα, ὑπὸ τοῦ σοφολογιωτάτου διδασκάλου Εὐγενίου Ἱεροδιακόνου τοῦ Βουλγάρεως 1761». Ἀρχ. Πιστεύω εἰς ἕνα Θεόν, πνεῦμα ὄντα, καὶ νοῦν ὑπὲρ νοῦν.
Ὁ ἀνωτέρω τίτλος καὶ ὁλόκληρο τὸ ἔργο εἶναι κατὰ λέξιν ἀντιγραμμένα ἀπὸ τὴν ἔκδοση τοῦ ἔργου, Ἄμστερνταμ 1767 (ΘΠ, Ι, 1433). Νεώτερη (δεύτερη) ἔκδοση ἀπὸ τὸν Νεόφυτο Μεταξᾶ, Αἴγινα 1828. Ἀνατύπωση τῆς β΄ ἔκδοσης στὸ Εὐγενίου Βουλγάρεως ἔργα, ἐπιμ. Συμεὼν Πασχαλίδης, [Ἁγιορειτικὴ Ἑστία, Ἀθωνικὰ Ἀνάλεκτα 6], Θεσσαλονίκη 2013, σ. 211-266. Ἡ χρονολογία στὸν τίτλο παραπέμπει στὸ ἔτος συγγραφῆς τοῦ ἔργου καὶ ὄχι τῆς ἀντιγραφῆς τοῦ κειμένου στὸν παρόντα κώδικα. Γιὰ τὴ χρονολόγηση τῆς συγγραφῆς τοῦ ἔργου βλ. καὶ ἀμέσως κατωτέρω, σ. Γ 10.Τὸ αὐτὸ κείμενο καὶ στὸν κώδ. Καυσοκαλυβίων 138, φ. 2r-12r (ἐκεῖ μὲ χρονολογία Φεβρ. 1761) βλ. Stiernon, «Eugène Boulgaris», σ. 755 καὶ σημ. 168. Ἐπίσης καὶ στὸν κώδ. ΒΡΑ 1121, φ. 3r-14v (ἔτ. 1795)· βλ. Χαρίτων Καρανάσιος, «Ἡ ‘προαγωγός’ Ἐπιτομὴ τῆς ‘δυσαντήτου’ Λογικῆς τοῦ Βούλγαρη ἀπὸ τὸν Ματθαῖο μοναχὸ Γανοχωρίτη», [ὑπὸ ἔκδοση].
3. (σ. Γ 10) Πατριαρχικὸ γράμμα ΣΕΡΑΦΕΙΜ Β΄ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗ πρὸς τὸν Εὐγένιο Βούλγαρη, ἐπίτιτλο καὶ ἐνυπόγραφο, χρονολογημένο Φεβρουάριος 1761. Ἀρχ. [Ὁσιώτατε ἐν Ἱεροδιακόνοις … κὺρ Εὐγένιε …] Εἰ τῶν δικαιοτάτων καθέστηκε τοὺς περί τι πονήσαντας γενναῖον. Τὸ γράμμα ὑπογράφουν δώδεκα συνοδικοὶ ἀρχιερεῖς.
– Ἔκδ. Ν. Π. Δελιαλῆς, «Δύο πατριαρχικὰ σιγίλλια Διονυσίου τοῦ Δ΄ καὶ Γρηγορίου τοῦ Ε΄», Μακεδονικὰ 1 (1940) 121-122, βάσει τοῦ κώδ. ΔΒΚ (Σιγάλας) 66, φ. 239v-240r, ὅπου ἡ ἡμερομηνία 9 Φεβρ. 1761. Τὸ αὐτὸ γράμμα καὶ στὸν κώδ. Ἑλλ. ἐμπορικοῦ σχολείου Ὀδησσοῦ, 2, τ. 2, φ. 235r-240r (ἐκεῖ μὲ ἡμερομηνία 1 Φεβρ. 1761)· βλ. Stiernon, «Eugène Boulgaris», σ. 755 καὶ σημ. 169. Ἐπίσης καὶ στὸν κώδ. ΒΡΑ 1121, φ. 1r-2r· βλ. Καρανάσιος, «Ἡ ‘προαγωγός’ Ἐπιτομὴ τῆς ‘δυσαντήτου’ Λογικῆς τοῦ Βούλγαρη», ὅ.π. Ἡ ἀνωτέρω πατριαρχικὴ ἐπιστολὴ εἶναι ἀπαντητικὴ τῆς ἐπιστολῆς Βούλγαρη τῆς 1ης Φεβρ. 1761 πρὸς τὸν Σεραφεὶμ Β΄ (Ἀρχ. Ἐσμὸς ἀγαθῶν ἐπὶ τῆς πανευκλεοῦς σου), μαζὶ μὲ τὴν ὁποία ὁ Βούλγαρης πρέπει νὰ ἔστειλε καὶ τὸ κείμενο τῆς Ὁμολογίας στὸν Πατριάρχη· βλ. Καρανάσιος, «Ἡ ‘προαγωγός’ Ἐπιτομὴ τῆς ‘δυσαντήτου’ Λογικῆς τοῦ Βούλγαρη», ὅ.π.
Παρόμοια κωδικολογικὰ χαρακτηριστικὰ μὲ τὸν κώδ. ΔΒΚ 5.

Μελέτιος Συρίγος

Ανθολόγιο Πατερικών Σχολιαστών («κατενές ») Στο ψαλτήριο.

(σ. ζ΄-ια΄) [Ἦν δὲ] ὁ πόνος τὸ δικαιοσύνην ἀσκεῖν...(= Ψαλμ. 72,ἑρμηνεία Ἀθανασίου Ἀλεξανδρείας, PG 27, 329C) – (σ. ια΄-κβ΄) ἑρμηνευτικὰ σχόλια στὸν Ψαλμ. 73 – (σ. κβ΄-κη΄) ἑρμηνευτικὰ σχόλια στὸν Ψαλμ. 74 – (σ. κη΄-λε΄) ἑρμηνευτικὰ σχόλια στὸν Ψαλμ. 75 – (σ. λε΄-μζ΄) ἑρμηνευτικὰ σχόλια στὸν Ψαλμ. 76 – (σ. μζ΄-πγ΄) ἑρμηνευτικὰ σχόλια στὸν Ψαλμ. 77 – (σ. πδ΄-πθ΄) ἑρμηνευτικὰ σχόλια στὸν Ψαλμ. 78 – (σ. πθ΄-ρ΄) ἑρμηνευτικὰ σχόλια στὸν Ψαλμ. 79 – (σ. ρ΄-ρη΄) ἑρμηνευτικὰ σχόλια στὸν Ψαλμ. 80 – (σ. ρη΄-ριγ΄) ἑρμηνευτικὰ σχόλια στὸν Ψαλμ. 81– (σ. ριγ΄-ριθ΄) ἑρμηνευτικὰ σχόλια στὸν Ψαλμ. 82– (σ. ρκ΄-ρκς΄) ἑρμηνευτικὰ σχόλια στὸν Ψαλμ. 83– (σ. ρκς΄-ρλγ΄) ἑρμηνευτικὰ σχόλια στὸν Ψαλμ. 84 – (σ. ρλγ΄-ρλθ΄) ἑρμηνευτικὰ σχόλια στὸν Ψαλμ. 85 – (σ. ρμ΄-ρμδ΄) ἑρμηνευτικὰ σχόλια στὸν Ψαλμ. 86 – (σ. ρμδ΄-ρνα΄) ἑρμηνευτικὰ σχόλια στὸν Ψαλμ. 87 – (σ. ρνβ΄-ροβ΄) ἑρμηνευτικὰ σχόλια στὸν Ψαλμ. 88 – (σ. ροβ΄-ρπβ΄) ἑρμηνευτικὰ σχόλια στὸν Ψαλμ. 89 – (σ. ρπβ΄-ρϞα΄) ἑρμηνευτικὰ σχόλια στὸν Ψαλμ. 90 – (σ. ρϞβ΄-ρϞζ΄) ἑρμηνευτικὰ σχόλια στὸν Ψαλμ. 91 – (σ. ρϞζ΄-σβ΄) ἑρμηνευτικὰ σχόλια στὸν Ψαλμ. 92 – (σ. σβ΄-σια΄) ἑρμηνευτικὰ σχόλια στὸν Ψαλμ. 93 – (σ. σια΄-σιη΄) ἑρμηνευτικὰ σχόλια στὸν Ψαλμ. 94 – (σ. σιη΄-σκε΄) ἑρμηνευτικὰ σχόλια στὸν Ψαλμ. 95 – (σ. σκε΄-σλα΄) ἑρμηνευτικὰ σχόλια στὸν Ψαλμ. 96 – (σ. σλα΄-σλε΄) ἑρμηνευτικὰ σχόλια στὸν Ψαλμ. 97 – (σ. σλε΄-σμβ΄) ἑρμηνευτικὰ σχόλια στὸν Ψαλμ. ἑρμηνευτικὰ σχόλια στὸν 98 – (σ. σμβ΄-σμγ΄) ἑρμηνευτικὰ σχόλια στὸν Ψαλμ. 99 – (σ. σμγ΄-σν΄) ἑρμηνευτικὰ σχόλια στὸν Ψαλμ. 100 – (σ. σν΄-σξα΄) ἑρμηνευτικὰ σχόλια στὸν Ψαλμ. 101 – (σ. σξα΄-σο΄) ἑρμηνευτικὰ σχόλια στὸν Ψαλμ. 102 – (σ. σο΄-τβ΄) ἑρμηνευτικὰ σχόλια στὸν Ψαλμ. 103 – (σ. τβ΄-τκβ΄) ἑρμηνευτικὰ σχόλια στὸν Ψαλμ. 104 – (σ. τκβ΄-τλθ΄) ἑρμηνευτικὰ σχόλια στὸν Ψαλμ. 105 – (σ. τλθ΄-τνζ΄) ἑρμηνευτικὰ σχόλια στὸν Ψαλμ. 106 – (σ. τνη΄-τξα΄) ἑρμηνευτικὰ σχόλια στὸν Ψαλμ. 107 – (σ. τξα΄-τοδ΄) ἑρμηνευτικὰ σχόλια στὸν Ψαλμ. 108 – (σ. τοδ΄-τοε΄). ἑρμηνευτικὰ σχόλια στὸν Ψαλμ. 109 Τέλ.(σ. τοε´) τοῦτο καὶ ἔφη οὐκ ἐκβάλλων τὸ εἶναι υἱὸν Δα(υὶ)δ τὸν Χ(ριστὸ)ν, ἀλλὰ τῷ ὁμολογουμένως.

Συλλογή επιστολών πατέρων και άλλων σε μετάφραση – Δημοσθένης

1. (φ. 1r) Τίτλος «Ἀρχὴ τῆς ἐξηγήσεως τῶν Ἐπιστολῶν <Πρoοίμιον>»: Ἀρχ. Τὸ παρὸν βιβλίον, ὑπάρχει ἓν σύνταγμα Συλλογὴ ἐπιστολῶν … Τέλ. ἀξιομνημόνευτον παντοτεινήν. Πβ. Ἐγκυκλοπαίδεια Ἰω. Πατούσα 1710, ὅπου ὅμως ὑπάρχει διαφορετικὴ μετάφραση.
2. (φ. 1r-5r): Ἐπιστολὲς Ἰω. Χρυσοστόμου, Τίτλος «Ἐκ τῶν ἐπιστολῶν Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου Ἐξήγησις» – (φ. 1r-2r) Μαρκελλίνῳ – (φ. 2r-v) Συμμάχῳ πρεσβυτέρῳ – (φ. 2v-3r) Ἀραβίῳ – (φ. 3r-4r) Γεμέλλῳ – (φ. 4r-v) Ἀνθεμίῳ – (φ. 4v-5r) Ἐπισκόποις ἐλθοῦσιν ἀπὸ τῆς Δύσεως.
3. (φ. 5r-24r) Ἐπιστολὲς Ἰσιδώρου τοῦ Πηλουσιώτου Τίτλος «Ἐκ τῶν τοῦ Ἁγίου Ἰσιδώρου τοῦ Πηλουσιώτου» – (φ. 5v) Τιμοθέῳ ἀναγνώστῃ – (φ. 5v-6r) Εὐσεβίῳ Πρεσβυτέρῳ – (φ. 6r-v) – Ὠφελίῳ γραμματικῷ – (φ. 6v) Διοφάντῃ ἄρχοντι – (φ. 6v-7r) Τούβᾳ στρατιώτῃ – (φ. 7r) Μηνᾷ σχολαστικῷ – (φ. 7r-8r) Γελασίῳ Δουκί – (φ. 8r) Ἰωάννῃ Μοναχῷ – (φ. 8r) Ζωσίμῳ – (φ. 8v) Μαρτυρίῳ – (φ. 8v) Κυρρηνίῳ Ἡγεμόνι – (φ. 8v-9r) Τοῖς ἐν Πηλουσίῳ μοναχοῖς – (φ. 9r-v) Τῷ βουλευτηρίῳ – (φ. 9v) Πέτρῳ Ἀρχιμανδρίτῃ – (φ. 9v-10r) Θέωνι – (φ. 10r) Σελεύκῳ – (φ. 10r-v) Μαρτινιανῷ – (φ. 10v-11r) Λεοντίῳ Ἐπισκόπῳ – (φ. 11r) Κυρηνίῳ – (φ. 11r-v) Ὠρίωνι διακόνῳ – (φ. 11v) Παλλαδίῳ – (φ. 11v-12r) Ἡρακλείδῃ ἐπισκόπῳ – (φ. 12r-v) Φιλοξένῳ Μαγίστρῳ – (φ. 12v) Θεοδώρῳ Σχολαστικῷ – (φ. 12v-13r) Τῷ αὐτῷ – (φ. 13r-v) Ζωσίμῳ πρεσβυτέρῳ – (φ. 13v-14r) Εὐτονίῳ διακόνῳ – (φ. 14r-v) Ζωσίμῳ πρεσβυτέρῳ – (φ. 14v-15r) Νειλάμμωνι διακόνῳ ἰατρῷ – (φ. 15r-v) Παύλῳ – (φ. 15v) Ἀπολλωνίῳ ἐπισκόπῳ – (φ. 15v-16r) Μάρωνι – (φ. 16r-v) Ἀρσενουφίῳ ἀναγνώστῃ – (φ. 16v-17r) Τῷ Θέωνι ἐπισκόπῳ – (φ. 17r) Ἠσαΐᾳ – (φ. 17r-v) Θεοδοσίῳ ἐπισκόπῳ – (φ. 17v-18r) Ἰσιδώρῳ διακόνῳ – (φ. 18r-v) – Ἀσκληπιῷ ἐπισκόπῳ – (φ. 18v-19r) – Εὐσταθίῳ πρεσβυτέρῳ – (φ. 19r) Παμπρετίῳ διακόνῳ – (φ. 19r-v) Εὐλογίῳ – (φ. 19v-20r) Ἰσιδώρῳ διακόνῳ – (φ. 20r-v) Εὐτονίῳ διακόνῳ – (φ. 20v) Μαρτινιανῷ πρεσβυτέρῳ – (φ. 21r) Παύλῳ Τριβούνῳ – (φ. 21r-v) Παύλῳ πρεσβυτέρῳ – (φ. 21r) Ἰέρακι λαμπροτάτῳ – (φ. 21r) Ἑρμογένει ἐπισκόπῳ – (φ. 22r) Ἀρχοντίῳ πρεσβυτέρῳ – (φ. 22r) Λαμπετίῳ διακόνῳ – (φ. 22r-v) Διογένει πρεσβυτέρῳ (ὁ τίτλος ἐπαναλαμβάνεται καὶ στὸ φ. 22v) – (φ. 22v-23v) Εὐσταθίῳ διακόνῳ – (φ. 23v-24r) Ζωσίμῳ πρεσβυτέρῳ.
4. (φ. 24r-25r) Ἐπιστολὲς Μεγάλου Βασιλείου, Τίτλος «Ἐκ τῶν τοῦ (bis) Μεγάλου Βασιλείου» – (φ. 24r-25r) Βασίλειος Λιβανίῳ – (φ. 25r-26r) Λιβάνιος Βασιλείῳ – (φ. 26r-27r) Βασίλειος Λιβανίῳ – (φ. 27r-28r) Λιβάνιος Βασιλείῳ – (φ. 28r-v) Λιβάνιος Βασιλείῳ – (φ. 28v-29r) Βασίλειος Λιβανίῳ – (φ. 29r-v) Βασίλειος Λιβανίῳ – (φ. 29v-30r) Λιβάνιος Βασιλείῳ – (φ. 30r) Βασίλειος Λιβανίῳ – (φ. 30r-v) Λιβάνιος Βασιλείῳ – (φ. 30v) Βασίλειος Λιβανίῳ – (φ. 30v-31r) Ὀλυμπίῳ – (φ. 31r) Τῷ αὐτῷ – (φ. 31r) Ἀνεπίγραφος – (φ. 31r) Ἄλλη ἀνεπίγραφος – (φ. 31r-33v) Βασίλειος πρὸς μοναχὸν ἐκπεσόντα.
5. (φ. 34r-37v) Ἐπιστολὲς Φαλλάριδος, Τυράννου τῶν Ἀκραγαντίνων Τίτλος «Ἐκ τῶν Φαλλάριδος Τυράννου Ἀκραγαντίνων» – (φ. 34r) Ζευξίππῳ – (φ. 34r-v) Σαμέᾳ – (φ. 34v-35r) Κλεοστράτῳ – (φ. 35r) Δ(=Λ)ακρίτῳ (φ. 35r) Ἡροδίκῳ – (φ. 35r-v) Ἀμφινόμῳ – (φ. 35v-36r) Μεσσηνίοις – (φ. 36r) Ἀντιμάχῳ – (φ. 36r) Ἱππολυτίωνι – (φ. 36v) Ἀδειμάντῳ – (φ. 36v-37r) Ἐτεονίκῳ – (φ. 37r) Δημαράτῳ – (φ. 37r) Ἱέρωνι – (φ. 37r) Νικολαΐδᾳ – (φ. 37r-v) Ἀξιόχῳ.
6. (φ. 37v-40v) Ἐπιστολὲς Βρούτου στρατηγοῦ Ρωμαίων Τίτλος «Ἐκ τῶν τοῦ Βρούτου στρατηγοῦ Ρωμαίω<ν>» – (φ. 37v) Βροῦτος Περγαμηνοῖς – (φ. 37v) Βροῦτος Περγαμηνοῖς – (φ. 37v) Βρούτῳ Περγαμηνοὶ – (φ. 38r) Περγαμηνοὶ Βρούτῳ– (φ. 38r) Βροῦτος Ῥοδίοις – (φ. 38r-38v) Ῥόδιοι Βρούτῳ.
7. (φ. 41r-43r) Ἐπιστολὲς Ἰουλιανοῦ Παραβάτου, Τίτλος «Ἰουλιανός».
8. (φ. 43r-44v) Ἐπιστολὲς Ἀριστοτέλους Τίτλος «Ἐκ τῶν τοῦ Ἀριστοτέλους».
9. (φ. 44v-47r) Ἐπιστολὲς Διογένους καὶ Κράτητος Τίτλος «Ἐκ τοῦ τοῦ Διογένους καὶ Κράτητος».
10. (φ. 47r-48v) Ἐπιστολὲς Ἀλκίφρονος, Φιλοστράτου καὶ Ἀρισταινέτου (Τὸ τμῆμα τοῦ Ἀρισταινέτου δὲν παραδίδεται ἐν τέλει στὸ χφ.) Τίτλος «Ἐκ τῶν τοῦ Ἀλκίφρονος Φιλοστράτου καὶ Ἀρισταινέτου».
11. (φ. 48v-62v) Ἐπιστολὲς Θεοφυλάκτου σχολαστικοῦ τοῦ Σιμοκάτου Τίτλος «Ἐκ τῶν τοῦ Θεοφυλάκτου σχολαστικοῦ τοῦ Σιμοκάτου».
12. (φ. 62v-65r) Ἐκ τῶν τοῦ Αἰλιανοῦ καὶ Αἰνείου τοῦ Σοφιστοῦ Τίτλος «Ἐκ τῶν τοῦ Αἰλιανοῦ καὶ Αἰνείου τοῦ Σοφιστοῦ».
13. (φ. 65r-74v) Ἐκ τῶν τοῦ Προκοπίου τοῦ Σοφιστοῦ Τίτλος «Ἐκ τῶν τοῦ Προκοπίου τοῦ Σοφιστοῦ».
14. (φ. 74v-78r) Ἐκ τῶν τοῦ Διονυσίου Σοφιστοῦ Τίτλος «Ἐκ τῶν τοῦ Διονυσίου Σοφιστοῦ».
15. (φ. 78r-105v) Ἐκ τῶν τοῦ Γρηγορίου τοῦ Θεολόγου Τίτλος «Ἐκ τῶν τοῦ Γρηγορίου τοῦ Θεολόγου».
16. (φ. 109r-174v) Δημοσθένους, Περί Στεφάνου εξήγησις, Τίτλος «Ἐξήγησις Δημοσθένους τοῦ περὶ στεφάνου λόγου» (ἀκολουθεῖ διαγραμμένο κείμενο, στὸ τέλος τοῦ ὁποίου παρατίθεται: «1820 ἐν Πέστῃ»), Ἀρχ. Πρῶτον μέν, ὦ ἄνδρες Ἀθηναῖοι, παρακαλῶ ὅλους … τέλ. καὶ σωτηρίαν ἀκίνδυνον καὶ βεβαίαν.

Δημοσθένης

Ευγένιος Βούλγαρης

1. (φ. 2r-165r) Τὰ ἀρέσκοντα τοῖς φιλοσόφοις. – Τίτλος (φ. 2r) «Τὰ ἀρέσκοντα τοῖς φιλοσόφοις ἤτοι Τὰ περὶ τῶν φύσει ὄντων φιλοσοφούμενα, ἐπιτετμημένως μέν, σαφῶς δὲ ὡς οἷόν τε τοῖς φιλοσοφίας ἐρασταῖς ἐκ διαφόρων φιλοσόφων ἀωτευόμενα». – (φ. 2r-165r) «Ὁ σκοπὸς τοῦ πονήματος». Ἀρχ. Τὰ ἀρέσκοντα τοῖς φιλοσόφοις ἀναλεξαμένῳ. – Ἔκδ. Βιέννη 1805 (Ἠλιοὺ Α΄, σ. 159, ἀρ. 1805.94· πβ. καὶ ἀρ. 1804.93). Πιθανῶς τὸ κείμενο στὸ χειρόγραφο ἀντεγράφη ἀπὸ τὴν ἔκδοση.
Σὲ ἀρκετὰ φύλλα σχήματα καὶ μακροσκελεῖς παρασελίδιες σημειώσεις (στὸ φ. 61r καλυμμένο ὅλο τὸ περιθώριο περιμετρικά), ποὺ ἀποδεικνύουν ἔντονη χρήση τοῦ χειρογράφου. Τίτλος (πλὴν συγγραφέα, χορηγοῦ, τόπου-χρόνου κ.λπ.), κείμενο καὶ ὑποσημειώσεις πανομοιότυπα μὲ τὴν ἔκδοση. Ἀπὸ τὸ χειρόγραφο λείπουν τὰ τελευταῖα κεφάλαια τῆς ἔκδοσης, ΚΕ΄-ΛΑ΄ [στὴν ἔκδοση κεφ. Λ΄ λόγω τυπογραφικοῦ λάθους] (σ. 363-432 τῆς ἔκδοσης). Λείπει ἐπίσης ὁ πίνακας περιεχομένων (σ. v-vi τῆς ἔκδοσης). Τὰ σχήματα καὶ οἱ παραστάσεις, οἱ ὁποῖες τίθενται στὴν ἔκδοση στὸ τέλος, ἔχουν ἐνσωματωθεῖ στὸ χειρόγραφο ἐντὸς τοῦ κειμένου.
2. (φ. 169r-230r) Περὶ συστήματος τοῦ παντός (14 κεφ.). – (φ. 169r) Τίτλος: «Περὶ συστήματος τοῦ παντός». Ἀρχ. Κεφ. Α΄. § α. Παράλλαξις ἀκούει τοῖς ἀστρονομοῦσιν ἡ τῶν τόπων τοῦ αὐτοῦ ἀστέρος Α διαφορά. – Ἔκδ. Βιέννη 1805 (Ἠλιοὺ Α΄, σ. 154-155, ἀρ. 1805.83). Πιθανῶς τὸ κείμενο στὸ χειρό-ραφο ἀντεγράφη ἀπὸ τὴν ἔκδοση. Στὸ φ. 196, μετὰ τὸ πέρας τοῦ κεφ. Ε΄: Τέλος τοῦ περὶ συστἠματος τοῦ παντός· τὸ κείμενο ὅμως συνεχίζεται κανονικὰ ὣς τὸ τέλος.
Σὲ ἀρκετὰ φύλλα σχήματα καὶ παρασελίδιες σημειώσεις. Τίτλος (πλὴν συγγραφέα, χορηγοῦ, τόπου-χρόνου κ.λπ.), κείμενο καὶ ὑποσημειώσεις πανομοιότυπα μὲ τὴν ἔκδοση. Ἀπὸ τὸ χειρόγραφο λείπει ὁ πίνακας περιεχομένων (στὴν ἀρχὴ τῆς ἔκδοσης). Τὰ σχήματα καὶ οἱ παραστάσεις, οἱ ὁποῖες τίθενται στὴν ἔκδοση στὸ τέλος, ἔχουν ἐνσωματωθεῖ στὸ χειρόγραφο ἐντὸς τοῦ κειμένου.

Γνωμικά μονόστιχα – Μύθοι Αισώπου απόδοση σε ἁπλὴ γλώσσα (ψυχαγωγική ερμηνεία, κατά σύνταξιν)

. (φ. 1r-12v) Γνῶμαι μονόστιχοι κατὰ στοιχεῖον. – Τίτλος (φ. 1r) «ΕΞΗΓΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΧΡΥΣΟΛΩΡΑ. ΕΙΣ ΑΓΑΘΟΥΣ ΑΝΔΡΑΣ». Ἀρχ. Πάντως βέβαια, ὁ ἄνθρωπος ὁ καλὸς ἀγαθὸς ἐνάρετος δίκαιος. – Πρόκειται γιὰ μετάφραση σὲ ἁπλὴ γλώσσα μονoστίχων ποὺ ἀποδίδονται ἐσφαλμένα στὸν Μανουὴλ Χρυσολωρά, καὶ ἐκδίδονται στὸ Γνωμολογικὸν περιέχον τὰ κατὰ ἀλφάβητον γνωμικὰ μονόστιχα Χρυσολωρᾶ, ἔργο ποὺ γνώρισε πολλὲς ἐκδόσεις: Βενετία 1746, 1755, 1760, 1766, 1769, 1775, 1777, 1778 (2), 1793 (ΘΠ, ἀρ. 2500-2508), καὶ Βενετία 1801, 1802, 1807, 1810, 1815, 1817, 1819, 1830 (2), 1832, 1843 (Ἠλιού Α΄, ἀρ. 1801.8, 1802.8, 1807.11, 1810.7, 1815.31, 1817.28 1819.24, 1830.32, 1830.34, 1832.27, 1843.33). Στὸν κώδ. ΔΒΚ 16 παρατίθεται μόνον ἡ μετάφραση (χωρὶς τὸ πρωτότυπο) ἀπὸ τὰ μονόστιχα (Α-Ε): Εἰς ἀγαθοὺς ἄνδρας, Εἰς Ἀλήθειαν, Εἰς Ἁμαρτίαν, Εἰς Ἀνάγκην, Εἰς Ἀρετήν, Εἰς Ἀχαριστίαν, Εἰς Βασιλέα, Εἰς Βίον, Εἰς Βοήθειαν, Εἰς Βουλήν, Εἰς Γάμον, Εἰς Γέλωτα, Εἰς Γῆρας, Εἰς Γονεῖς, Εἰς Γυναῖκα, Εἰς Δῆμον, Εἰς Δίκαιον, Εἰς Δόξαν, Εἰς Δούλους, Εἰς Δυστυχίαν, Εἰς Ἐγκράτειαν. Ἡ νεοελληνικὴ ἀπόδοση (ἁπλὴ γλώσσα) ἀκολουθεῖ τὴ μέθοδο τῆς κατὰ σύνταξιν ψυχαγωγικῆς ἑρμηνείας, βάσει τῆς ὁποίας παρατίθεται (συντάσσονται) σὲ συνεχὲς κείμενο συνώνυμες λέξεις γιὰ κάθε ὅρο τοῦ πρωτοτύπου. Μετὰ τὸ πέρας τοῦ κειμένου (φ. 12v):
Ὥσπερ ξένοι χαίρουσι ἰδεῖν Πατρίδα.
Καὶ οἱ θαλαττεύοντες, ἰδεῖν, Λιμένα.
Καὶ οἱ πραγματεύοντες ἰδεῖν τὸ Κέρδος.
Οὕτω καὶ οἱ γράφοντες ἰδεῖν τὸ Τέλος.
Πανομοιότυπο τίτλο ἐμφανίζει ὁ κώδ. Κιέβου 113.Φ.310, φ. 80r-94v, ἔτ. 1735 «Γνῶμαι μονόστιχοι κατὰ στοιχεῖον ἐκ διαφόρων ποιητῶν συντεθεῖσαι παρὰ Μανουὴλ τοῦ Χρυσολωρᾶ»· E. Černukhin, Грецькi рукописи у зiбраннях Киева. Каталог, Κίεβο – Οὐάσιγκτον 2000, σ. 120-122, ἀρ. 82 (http://pina kes.irht.cnrs.fr/notices/cote/37408/). Τὰ ἴδια ἢ παρόμοια μονόστιχα ἐμφανίζονται ἐπίσης σὲ ἀρκετὰ χειρόγραφα ὑπὸ τὸν τίτλο: Γνῶμαι μονόστιχοι κατὰ στοιχεῖον ἐκ διαφόρων ποιητῶν (καὶ σοφῶν). Πβ. (ἐνδεικτικά): κώδ. Κολυβᾶ 66 (ΝΕ 13 [1916] 128)· κώδ. Δοχειαρίου 124 (Λάμπρος, Κατάλογος Ἁγίου Ὄρους, τ. Α΄, σ. 252)· κώδ. ΜΠΤ 767 καὶ 805 (ΙΒ, τ. 5, σ. 259 καὶ 295)· κώδ. Ἁγ. Τριάδος Μετεώρων 31, 4r-17v (Σοφιανός, Τὰ χειρόγραφα τῆς Μονῆς Ἁγίας Τριάδος, τ. Δ1΄, σ. 414).
2. (φ. 14r-36r) «ΕΞΗΓΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΤΟΥ ΑΙΣΩΠΟΥ ΜΥΘΩΝ. ΑΛΙΕΙΣ». Ἀρχ. Κάποιοι σαγηνευταὶ ἁλιευταὶ ἰχθυοβόλοι ψαράδες. Μετάφραση στὴν ἁπλὴ γλώσσα, χωρὶς τὸ πρωτότυπο κείμενο, τῶν Μύθων τοῦ Αἰσώπου (κατ’ ἀλφαβητικὴ σειρά καὶ κατ’ ἐπιλογήν): Ἁλιεῖς καὶ θύννος, Ἀνὴρ φέναξ, Βάτραχοι ἐν λίμνῃ, Γέρων καὶ θάνατος, Γραῦς καὶ ἰατρός, Γεωργὸς καὶ παῖδες αὐτοῦ, Γεωργὸς καὶ κύνες, Κυνόδηκτος, Νεανίσκοι καὶ μάγειρος, Ἐχθροὶ δύο, Αἴλουρος καὶ μύες, Ἀλώπηξ καὶ πίθηκος βασιλεὺς αἱρεθείς, Θύννος καὶ Δελφίς, Ἰατρὸς καὶ νοσῶν, Ἰξευτὴς καὶ ἀσπίς, Κάστωρ, Κύων καὶ μάγειρος, Κύων κοιμώμενος καὶ λύκος, Κύων καὶ ἀλεκτρυὼν καὶ ἀλώπηξ, Λέων καὶ βάτραχος, Λέων καὶ ὄνος καὶ ἀλώπηξ, Λέων καὶ ἄρκτος καὶ ἀλώπηξ, Μάντις, Μύρμηξ καὶ περιστερά, Νυκτερὶς καὶ βάτος καὶ αἴθυια, Νοσῶν καὶ Ἰατρός, Ξυλευόμενος καὶ Ἑρμῆς, Ὄνος καὶ κηπουρός. – Ἔκδοση τῶν Μύθων τοῦ Αἰσώπου: Émile Chambry, Aesopi fabulae, 2 τ., ἐκδ. Les Belles Lettres, Παρίσι 1925-1926. Οἱ τίτλοι στὸ χειρόγραφο ἐνίοτε ἀνεπαίσθητα παραλλαγμένοι. Τῆς ἀπόδοσης σὲ ἁπλὴ γλώσσα ἀκολουθεῖ «Ἐπιμύθιον» ἐν εἴδει ἠθικοῦ διδάγματος ἀπὸ ἕκαστο μύθο. Ἡ νεοελληνικὴ ἀπόδοση ἀκολουθεῖ τὴ μέθοδο τῆς κατὰ σύνταξιν ψυχαγωγικῆς ἑρμηνείας (βλ. προηγούμενο κείμενο).

Ισοκράτης

Α (σ. 1-92) Ἰσοκράτους, Εἰς Εὐαγόραν, μὲ διάστιχη ἑρμηνεία (γλῶσσες).
Β (σ. 1-93) Τοῦ αὐτοῦ, Εἰς Εὐαγόραν Ἐγκώμιον, σὲ μετάφραση.
Γ. (σ. 1-73) Ἰσοκράτους, Λόγος πλαταϊκός, μὲ διάστιχη ἑρμηνεία (γλῶσσες).
Δ (σ. 1-77) Ἰσοκράτους, Πρὸς Δημόνικον παραίνεσις.
Ε (σ 1-58) Ἐξήγησις τοῦ Ἰσοκράτους Λόγου Πρὸς Δημόνικον παραίνεσις.

Ισοκράτης

Αποτελέσματα 1 έως 10 από 63