Μέρος (Φ) PAI - Χαλκογραφίες

Περιοχή αναγνώρισης

Κωδικός αναγνώρισης της ενότητας περιγραφής

GR GR-KDBK (ΚΔΒΚ) ARCH-PAI

Τίτλος

Χαλκογραφίες

Χρονολογία(ες)

  • 17ος - 19ος αι. (Δημιουργία)

Επίπεδο περιγραφής

Μέρος (Φ)

Μέγεθος και υπόστρωμα της ενότητας περιγραφής (ποσότητα, όγκος ή διαστάσεις)

- 7 χαλκογραφίες
- 2 χαλκογραφίες - αντιμήνσια
- 1 λιθογραφία
- 3 χαρακτικά

Περιοχή πλαισίου παραγωγής

Όνομα του παραγωγού

Όνομα του παραγωγού

Ιστορικό της ενότητας περιγραφής

Διαδικασία πρόσκτησης

Η αριθμ. ΥΠΠΟΑ/ΓΔΑΠΚ/ΕΦΑΚΟΖ/271210/176081/3263/12.07.2017 βεβαίωση δήλωσης κυριότητας (χαλκογραφίες)

Περιοχή περιεχομένου και διάρθρωσης

Παρουσίαση περιεχομένου

Χαρακτική είναι η τέχνη της εγχάραξης μιας σκληρής επίπεδης, κυλινδρικής ή άλλου είδους επιφάνειας με σκοπό τη δημιουργία διακοσμητικών σχεδίων σ' αυτή την επιφάνεια. Συνήθως, με τον όρο χαρακτική αναφερόμαστε στην εγχάραξη σχεδίων και συμβόλων σε μια επιφάνεια, η οποία κατόπιν θα χρησιμεύσει ως πλάκα για την παραγωγή αντιτύπων σε χαρτί. Το έργο (αντίτυπο σε χαρτί ή άλλο μέσο) που δημιουργείται κατ' αυτόν τον τρόπο αποκαλείται χαρακτικό.
Η χαλκογραφία είναι είδος χαρακτικής, στο οποίο η απεικόνιση είναι ανάγλυφο ή έγγλυφο σχέδιο που δημιουργείται με διάφορους τρόπους επάνω σε πλάκα από χαλκό, ή και από άλλο μέταλλο. Χρησιμοποιείται κυρίως για τη δημιουργία εκτυπώσεων και εικονογραφήσεις βιβλίων. H χαλκογραφία διακρίνεται ανάλογα με τη χρησιμοποιούμενη τεχνική σε γραμμική και σε χαλκογραφία που γίνεται με τη διάβρωση της χάλκινης πλάκας με νιτρικό οξύ.
Οι χαλκογραφίες της Κοβενταρείου Δημοτικής Βιβλιοθήκης Κοζάνης, που έχουν δημιουργηθεί πάνω σε ύφασμα, προέρχονται επί το πλείστον από δωρεές και χρονολογούνται μεταξύ του 17ου και 19ου αιώνα. Η θεματογραφία τους παρουσιάζει κατά κύριο λόγο εκκλησιαστικά θέματα και απόψεις του Αγίου Όρους και των μονών του.
Στη μικρή αυτή συλλογή χαλκογραφιών βρίσκονται και δύο (2) αντιμήνσια. Αντιμήνσιο στην εκκλησιαστική ορολογία αποκαλείται ένα κομμάτι υφάσματος πάνω στο οποίο έχουν ζωγραφιστεί ποικίλες ιερές παραστάσεις και σύμβολα. H λειτουργική χρήση του αντιμηνσίου έγκειται στην αντικατάσταση της Αγίας τράπεζας όταν αυτή δεν υπάρχει.
Τέλος, ένα έγχρωμο χαρακτικό απεικονίζει τη βασική Mariazell που βρίσκεται στην Αυστρία, στην περιφέρεια Στύρια, παραπέμποντας πιθανόν στις ιδιαίτερες σχέσεις που είχαν οι Κοζανίτες με την κεντρική Ευρώπη από το 17ο αι. και μετέπειτα.

Επιλογές, εκκαθαρίσεις και τελική διατήρηση

Προσθήκες υλικού

Σύστημα ταξινόμησης

Περιοχή όρων πρόσβασης και χρήσης

Όροι πρόσβασης

Άδεια από Τοπικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων, έπειτα από εισήγηση της ΚΔΒΚ, ν. 3028/2002 αρ. 28

Όροι αναπαραγωγής

Άδεια από Τοπικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων, έπειτα από εισήγηση της ΚΔΒΚ, ν. 3028/2002 αρ. 28

Γλώσσα(ες) των τεκμηρίων

  • Γερμανικά
  • Ελληνικά
  • Ρωσικά

Αλφάβητο(α) των τεκμηρίων

    Σημειώσεις για τη γλώσσα και γραφή των τεκμηρίων

    Φυσικά χαρακτηριστικά και τεχνικές προϋποθέσεις

    Εργαλεία έρευνας

    Περιοχή συμπληρωματικών πηγών

    Εντοπισμός πρωτοτύπων

    Εντοπισμός αντιγράφων

    Συμπληρωματικές πηγές / σχετικές ενότητες περιγραφής

    Σχετιζόμενες περιγραφές

    Περιοχή παρατηρήσεων

    Εναλλακτικός(οί) κωδικός(οί) αναγνώρισης

    Σημεία πρόσβασης

    Θέματα

    Τόποι

    Ονόματα

    Είδη

    Περιοχή ελέγχου της περιγραφής

    Κωδικός αναγνώρισης περιγραφής

    Κωδικός αναγνώρισης του φορέα καθιέρωσης της εγγραφής

    ΚΔΒΚ

    Κανόνες και/ή συμβάσεις

    Κατάσταση επεξεργασίας της εγγραφής

    Τελικό

    Επίπεδο λεπτομέρειας της περιγραφής

    Ημερομηνίες δημιουργίας, αναθεώρησης ή κατάργησης της περιγραφής

    12.06.2020
    15.06.2020

    Γλώσσα(ες)

    • Ελληνικά

    Αλφάβητο(α)

    • Ελληνικό

    Πηγές

    - Δελιαλής, Ν.Π. (1955). Συλλογή παλαιοχριστιανικών και μεταγενέστερων μνημείων της Δημοτικής Βιβλιοθήκης Κοζάνης. Θεσσαλονίκη
    - Τσιλιπάκου, Α. (2004). Καταγραφή Κοβενταρείου Δημοτικής Βιβλιοθήκης Κοζάνης. Βέροια: Υπουργείο Πολιτισμού, 11η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων

    Περιοχή εισαγωγών