Περιοχή αναγνώρισης
Κωδικός αναγνώρισης της ενότητας περιγραφής
GR GR-KDBK (ΚΔΒΚ) GR GR-KDBK (ΚΔΒΚ) ASKX-ΚΤ01-Φ01-Χ95
Τίτλος
ΧΑΡΙΣΙΟΣ ΜΕΓΔΑΝΗΣ, Λύχνος Διογένους
Χρονολογία(ες)
- 1818 (Δημιουργία)
Επίπεδο περιγραφής
Τεκμήριο
Μέγεθος και υπόστρωμα της ενότητας περιγραφής (ποσότητα, όγκος ή διαστάσεις)
τεκμήριο 1 ASKX ( X95 Χαρτί 195´145 χιλ. φ. 7, σ. 322 στ. 23)
Περιοχή πλαισίου παραγωγής
Όνομα του παραγωγού
(1813 / 1916 / 1923 / 1963 / 1989 / 2018)
Φορέας διατήρησης του αρχείου
Ιστορικό της ενότητας περιγραφής
Άγνωστο
Διαδικασία πρόσκτησης
Δωρεά
Περιοχή περιεχομένου και διάρθρωσης
Παρουσίαση περιεχομένου
(φ. 2 r -7 v , σ. 1-317) Τίτλος: (2 r ): «ΛΥΧΝΟΣ ΤΟΥ ΔΙΟΓΕΝΟΥΣ Ἢ ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ ΗΘΙΚΟΙ
παρὰ τοῦ δημητρίου Μεγδάνου τοῦ ἐκ Κοζάνης. Πρὸς χρῆσιν, καὶ ὠφέλειαν
τῆς νεολαίας εἰσαγομένης εἰς τὴν συνδιατριβὴν τοῦ κοινωνικοῦ [!] βίου, ὅπως
προειδοποιουμένη περὶ τῶν ἐλαττωμάτων τῆς κακοηθείας διαθέττηται [!] εἰς
ἀποχήν των, καὶ οἰκονομῆται πρὸς τὰς ἐκ τούτων προσγινομένας ἐπηρείας,
καὶ ἐνοχλήσεις». Ἔκδ. Βιέννη 1818 (ὁ τίτλος ἐλαφρῶς διαφοροποιημένος).
Τὸ χειρόγραφο πρέπει ἀντιγράφηκε ἀπὸ τὴν ἔκδοση, ὅπως προκύπτει ἀπὸ
σφάλμα ἀντιγραφῆς (ὁμοιοτέλευτο) τοῦ συγγραφέα στὴν αὐτόγραφη
ἀφιερωτικὴ ἐπιστολή του πρὸς τὸν χορηγό. Ἀπὸ τὸ χειρόγραφο λείπει ἡ
ἐπιστολὴ τῶν τυπογράφων ἀδελφῶν Καπετανάκη πρὸς τὸν συγγραφέα. Ὁ
Μεγδάνης κατέγραψε στὸν παρόντα κώδικα τὸν τίτλο, τὴν ἀφιερωτικὴ
ἐπιστολὴ πρὸς τὸν χορηγὸ Γ. Τακιατζή, καθὼς καὶ τὸν Πίνακα τῶν
κεφαλαίων. Στὴ συνέχεια πρέπει να παρέδωσε τὸ κείμενο πρὸς ἀντιγραφὴ σὲ
κάποιον γραφέα, ὄχι ὅμως καλλιγράφο.
– (φ. 3 r -5 r ) Ἀφιερωτικὴ ἐπιστολὴ πρὸς τὸν Γεώργιο Κ. Τακιατζή, χορηγὸ τῆς
ἔκδοσης. Ἀρχ. Ἡ φυσική σου χρηστότης, ἡ διὰ τὰς κτητὰς χάριτας τῆς καλῆς
παιδείας στο εὐγένεια τῆς ψυχῆς σου. – Μετὰ τὸ πέρας τῆς ἐπιστολῆς: ἐν
Κοζάνῃ 1817: αὐγούστου 21: – ὁ ἐν ἱερεῦσι Χαρίσιος Δημητρίου ὁ Μεγδάνης
(ὅπως καὶ στὴν ἔκδοση). – (φ. 6 r -7 r ) Πίνακας περιεχομένων (κεφαλαίων). –
(σ. 1-317) Κείμενο. Ἀρχ. Ἡ ὑπερηφανία εἶναι μία καταφρόνησις ὅλων τῶν
ἄλλων, ἐκτὸς μόνου τοῦ ἑαυτοῦ του. Τέλ. Καὶ χωρὶς νὰ δέχηται πάλιν
ὀρθώτερα δόγματα καὶ φρονήματα.
παρὰ τοῦ δημητρίου Μεγδάνου τοῦ ἐκ Κοζάνης. Πρὸς χρῆσιν, καὶ ὠφέλειαν
τῆς νεολαίας εἰσαγομένης εἰς τὴν συνδιατριβὴν τοῦ κοινωνικοῦ [!] βίου, ὅπως
προειδοποιουμένη περὶ τῶν ἐλαττωμάτων τῆς κακοηθείας διαθέττηται [!] εἰς
ἀποχήν των, καὶ οἰκονομῆται πρὸς τὰς ἐκ τούτων προσγινομένας ἐπηρείας,
καὶ ἐνοχλήσεις». Ἔκδ. Βιέννη 1818 (ὁ τίτλος ἐλαφρῶς διαφοροποιημένος).
Τὸ χειρόγραφο πρέπει ἀντιγράφηκε ἀπὸ τὴν ἔκδοση, ὅπως προκύπτει ἀπὸ
σφάλμα ἀντιγραφῆς (ὁμοιοτέλευτο) τοῦ συγγραφέα στὴν αὐτόγραφη
ἀφιερωτικὴ ἐπιστολή του πρὸς τὸν χορηγό. Ἀπὸ τὸ χειρόγραφο λείπει ἡ
ἐπιστολὴ τῶν τυπογράφων ἀδελφῶν Καπετανάκη πρὸς τὸν συγγραφέα. Ὁ
Μεγδάνης κατέγραψε στὸν παρόντα κώδικα τὸν τίτλο, τὴν ἀφιερωτικὴ
ἐπιστολὴ πρὸς τὸν χορηγὸ Γ. Τακιατζή, καθὼς καὶ τὸν Πίνακα τῶν
κεφαλαίων. Στὴ συνέχεια πρέπει να παρέδωσε τὸ κείμενο πρὸς ἀντιγραφὴ σὲ
κάποιον γραφέα, ὄχι ὅμως καλλιγράφο.
– (φ. 3 r -5 r ) Ἀφιερωτικὴ ἐπιστολὴ πρὸς τὸν Γεώργιο Κ. Τακιατζή, χορηγὸ τῆς
ἔκδοσης. Ἀρχ. Ἡ φυσική σου χρηστότης, ἡ διὰ τὰς κτητὰς χάριτας τῆς καλῆς
παιδείας στο εὐγένεια τῆς ψυχῆς σου. – Μετὰ τὸ πέρας τῆς ἐπιστολῆς: ἐν
Κοζάνῃ 1817: αὐγούστου 21: – ὁ ἐν ἱερεῦσι Χαρίσιος Δημητρίου ὁ Μεγδάνης
(ὅπως καὶ στὴν ἔκδοση). – (φ. 6 r -7 r ) Πίνακας περιεχομένων (κεφαλαίων). –
(σ. 1-317) Κείμενο. Ἀρχ. Ἡ ὑπερηφανία εἶναι μία καταφρόνησις ὅλων τῶν
ἄλλων, ἐκτὸς μόνου τοῦ ἑαυτοῦ του. Τέλ. Καὶ χωρὶς νὰ δέχηται πάλιν
ὀρθώτερα δόγματα καὶ φρονήματα.
Επιλογές, εκκαθαρίσεις και τελική διατήρηση
Προσθήκες υλικού
Δεν αναμένονται άλλες προσκτήσεις.
Σύστημα ταξινόμησης
Περιοχή όρων πρόσβασης και χρήσης
Όροι πρόσβασης
Σύμφωνα με τον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας (ΕΚΛ) ΚΔΒΚ.
Όροι αναπαραγωγής
Σύμφωνα με τον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας (ΕΚΛ) ΚΔΒΚ.
Γλώσσα(ες) των τεκμηρίων
- Ελληνικά
Αλφάβητο(α) των τεκμηρίων
- Ελληνικό
Σημειώσεις για τη γλώσσα και γραφή των τεκμηρίων
Γρ. Χαρίσιος Μεγδάνης (φ. 2 r -7 v )· βαθὺ μελανοκάστανο μελάνι. Ὁ βασικὸς γραφέας
ἀντέγραψε τὶς σ. 1-317· γραφὴ λεπτή, μικρομεγέθης, ἀραιή, δεξιοκλινής, μελάνι
μαῦρο. Ἐπιφάνεια κειμένου: 160×110 χιλ.
ἀντέγραψε τὶς σ. 1-317· γραφὴ λεπτή, μικρομεγέθης, ἀραιή, δεξιοκλινής, μελάνι
μαῦρο. Ἐπιφάνεια κειμένου: 160×110 χιλ.
Φυσικά χαρακτηριστικά και τεχνικές προϋποθέσεις
Ὕλη Χαρτὶ ὑπόλευκο, σχετικὰ λεπτό-σκληρό-τραχύ. Χαράκωση: σύστημα Leroy 0D1· στὸ
verso, γραφὴ ἐπὶ τῆς γραμμῆς χαράκωσης. Ὑδατόσημα: δυσδιάκριτα, λόγω
βαθιᾶς στάχωσης.
Τχ 1×2 (1· τὸ 1 ο φύλ. ἐπικολλημένο στὸ ἔσω πρόσθιο κάλυμμα), 1×6 (7), 20×8 (σ.
319/320), 1×2 (321/2· τὸ 2 ο φύλ. ἐπικολλημένο στὸ ἔσω ὀπίσθιο κάλυμμα). Δὲν
ἀριθμοῦνται τεύχη. «Παραπομπὲς» σὲ recto-verso, κάτω ἀπὸ τὸ κείμενο, ἐνίοτε
μετὰ ἀπὸ γωνιώδη ἀγκύλη. Ἀρίθμηση φ. 1-7 μὲ ἀραβ. στοιχεῖα, στὴν ἄνω δεξιὰ γωνία ἑκάστου recto ἀπὸ μεταγενέστερο χέρι, μὲ μαῦρο μελάνι. Στὴ συνέχεια
σελιδαρίθμηση στὴν ἄνω δεξιὰ-ἀριστερὴ γωνία ἑκάστου recto-verso, ἀπὸ γραφέα μὲ
μελάνι κειμένου· οἱ σ. 318-322 ἀπὸ μεταγενέστερο χέρι, μὲ μαῦρο μελάνι. Ἄγραφα:
φ. 2 r , σ. 318-322.
Στχ. Ἡμιδερματίνη, ἀρχική· συμπιεσμένος χάρτης καλυμμένος ἀπὸ κιτρινωπὸ χαρτί, στὴ
ράχη καὶ στὶς τέσσερις γωνίες βαθὺ ἐρυθρωπὸ δέρμα. Διαστάσεις: 200´147 χιλ.
Ράχη καμπύλη, τέσσερα πραγματικὰ σηκώματα. Ἀκμὴ περιμετρικὰ πρασινωπή.
Στὸ κάτω μέρος τῆς ράχης λευκὴ ἐτικέτα (ταξινόμηση 2004): Χ 95. Ἀπὸ πάνω
παλαιότερη ἐτικέτα: ΛΥΧΝΟ[Σ] | ΔΙΟΓΕΝ[ΟΥΣ] | ἢ | Χαρακτῆρες | ἠθικοί. Ἐπὶ τῶν
καλυμμάτων καὶ τῆς ράχης (κάτω μέρος), σὲ ὅλο τὸ πλάτος, διαφανὴς κολλητικὴ
ταινία, περαιουμένη στὰ ἔσω καλύμματα (ταξινόμηση 2004). Στὸ ἔσω πρόσθιο
κάλυμμα (ἄνω δεξιά) ἐπικολλημένη ἐτικέτα: ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΡΙΟΝ | ΚΟΖΑΝΗΣ | Χ
ἀριθ. 93 (Χ καὶ 93 μὲ μελάνι, τὰ λοιπὰ στοιχεῖα ἔντυπα). Στὸ φ. 1 r (μολύβι): 1826.
Κατ. Πολὺ καλή. Ἐπιμελημένο χειρόγραφο, κατὰ τὴ σύνθεση χρησιμοποιήθηκαν μόνον
τετράδια, ὑπάρχει ἕνας βασικὸς γραφέας, ἐνῶ δὲν ὑπάρχουν ρύποι. Ἡ στάχωση
εἶναι στερή, χωρὶς φθορές, ἐνῶ εὐκρινὴς εἶναι καὶ ἡ χαράκωση.
verso, γραφὴ ἐπὶ τῆς γραμμῆς χαράκωσης. Ὑδατόσημα: δυσδιάκριτα, λόγω
βαθιᾶς στάχωσης.
Τχ 1×2 (1· τὸ 1 ο φύλ. ἐπικολλημένο στὸ ἔσω πρόσθιο κάλυμμα), 1×6 (7), 20×8 (σ.
319/320), 1×2 (321/2· τὸ 2 ο φύλ. ἐπικολλημένο στὸ ἔσω ὀπίσθιο κάλυμμα). Δὲν
ἀριθμοῦνται τεύχη. «Παραπομπὲς» σὲ recto-verso, κάτω ἀπὸ τὸ κείμενο, ἐνίοτε
μετὰ ἀπὸ γωνιώδη ἀγκύλη. Ἀρίθμηση φ. 1-7 μὲ ἀραβ. στοιχεῖα, στὴν ἄνω δεξιὰ γωνία ἑκάστου recto ἀπὸ μεταγενέστερο χέρι, μὲ μαῦρο μελάνι. Στὴ συνέχεια
σελιδαρίθμηση στὴν ἄνω δεξιὰ-ἀριστερὴ γωνία ἑκάστου recto-verso, ἀπὸ γραφέα μὲ
μελάνι κειμένου· οἱ σ. 318-322 ἀπὸ μεταγενέστερο χέρι, μὲ μαῦρο μελάνι. Ἄγραφα:
φ. 2 r , σ. 318-322.
Στχ. Ἡμιδερματίνη, ἀρχική· συμπιεσμένος χάρτης καλυμμένος ἀπὸ κιτρινωπὸ χαρτί, στὴ
ράχη καὶ στὶς τέσσερις γωνίες βαθὺ ἐρυθρωπὸ δέρμα. Διαστάσεις: 200´147 χιλ.
Ράχη καμπύλη, τέσσερα πραγματικὰ σηκώματα. Ἀκμὴ περιμετρικὰ πρασινωπή.
Στὸ κάτω μέρος τῆς ράχης λευκὴ ἐτικέτα (ταξινόμηση 2004): Χ 95. Ἀπὸ πάνω
παλαιότερη ἐτικέτα: ΛΥΧΝΟ[Σ] | ΔΙΟΓΕΝ[ΟΥΣ] | ἢ | Χαρακτῆρες | ἠθικοί. Ἐπὶ τῶν
καλυμμάτων καὶ τῆς ράχης (κάτω μέρος), σὲ ὅλο τὸ πλάτος, διαφανὴς κολλητικὴ
ταινία, περαιουμένη στὰ ἔσω καλύμματα (ταξινόμηση 2004). Στὸ ἔσω πρόσθιο
κάλυμμα (ἄνω δεξιά) ἐπικολλημένη ἐτικέτα: ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΡΙΟΝ | ΚΟΖΑΝΗΣ | Χ
ἀριθ. 93 (Χ καὶ 93 μὲ μελάνι, τὰ λοιπὰ στοιχεῖα ἔντυπα). Στὸ φ. 1 r (μολύβι): 1826.
Κατ. Πολὺ καλή. Ἐπιμελημένο χειρόγραφο, κατὰ τὴ σύνθεση χρησιμοποιήθηκαν μόνον
τετράδια, ὑπάρχει ἕνας βασικὸς γραφέας, ἐνῶ δὲν ὑπάρχουν ρύποι. Ἡ στάχωση
εἶναι στερή, χωρὶς φθορές, ἐνῶ εὐκρινὴς εἶναι καὶ ἡ χαράκωση.
Εργαλεία έρευνας
Περιοχή συμπληρωματικών πηγών
Εντοπισμός πρωτοτύπων
Εντοπισμός αντιγράφων
Συμπληρωματικές πηγές / σχετικές ενότητες περιγραφής
Περιοχή παρατηρήσεων
Εναλλακτικός(οί) κωδικός(οί) αναγνώρισης
Σημεία πρόσβασης
Θέματα
Τόποι
Ονόματα
Είδη
Περιοχή ελέγχου της περιγραφής
Κωδικός αναγνώρισης περιγραφής
ASKX
Κωδικός αναγνώρισης του φορέα καθιέρωσης της εγγραφής
KDBK
Κανόνες και/ή συμβάσεις
Για την περιγραφή του αρχείου χρησιµοποιήθηκε το ∆ΙΠΑΠ (Γ), έκδοση Β΄.
Κατάσταση επεξεργασίας της εγγραφής
Τελικό
Επίπεδο λεπτομέρειας της περιγραφής
Μερική
Ημερομηνίες δημιουργίας, αναθεώρησης ή κατάργησης της περιγραφής
2/7/2021
Γλώσσα(ες)
- Ελληνικά
Αλφάβητο(α)
- Ελληνικό
Πηγές
Παρατηρήσεις και Όνομα Αρχειονόμου
Η επιστημονική περιγραφή έγινε από τους Καρανάσιο Χαρίτωνα , Σκρέκα Δημήτριο .